عینک آفتابی ابزار مهم برای حفظ سلامت چشم
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

تعدادی از ما تصور می کنیم که " عینک آفتابی " وسیله ای برای روی مد بودن است اما عینک های آفتابی ابزاری اساسی و مهم در حفظ سلامت چشم و بافت اطراف آن است.

 

خطرات UV برای چشم

 

همانطور که اشعه ماورای بنفش خورشید (UV) می تواند به پوست آسیب برساند می تواند به لنز و قرنیه چشم نیز آسیب برساند.

 

تابش UV احتمال ابتلا به آب مروارید ، که منجر به کاهش بینایی می شود را افزایش می دهد.

 

انعکاس نور خورشیدبه چشم از سطوح بسیار بازتابنده از جمله برف ، آب ، شن ، و یا پیاده رو بسیار خطرناک است.

 

بیماری Photokeratitis ، آفتاب سوختگی قرنیه است که به عنوان برف کوری نیز شناخته شده است.در این بیماری ، تاول های کوچک بر روی سطح قرنیه تشکیل میشود .

 

عینک آفتابی نقش حیاتی در محافظت از بافت شکننده در اطراف چشم بازی می کند .پوست اطراف چشم مانند پلک به خودی خود ، بسیار نازک و آسیب پذیر به سرطان پوست است .

 

عینک آفتابی نه تنها از صدمه خوردن سلولهای چشم در برابر اشعه مضر خورشید جلوگیری می کند بلکه از تشکیل چین و چروک و ضخیم شدن پوست اطراف چشم نیز جلوگیری می کند.

 

شما باید مثل استعمال کرم های ضد آفتاب ، از عینک آفتابی هنگامی که خارج از منزل هستید استفاده نمایید.

 

 

استفاده ازعینک های آفتابی به خصوص برای کودکان مهم است . این مهم است که کودکان را به استفاده از عینک آفتابی عادت دهیم و از همه مهتر اینکه چشم کودکان در برابر اشعه UV بسیار آسیب پذیر هستند چونکه چشم آنها همچنان در حال رشد و تکامل است

 

با انتخاب یک عینک آفتابی مناسب حفاظت از چشمان خود را در مقابل آفتاب آغاز نمایید.

 

حفاظت کامل در برابر اشعه های UVA / UVB

 

در هنگام انتخاب یک عینک آفتابی مهم است که این عینک حفاظت کاملی در برابراشعه ماوراء بنفش خورشید از چشمان شما بکند.بر روی عینک به دنبال یک برچسب نوشته ای باشید که عبارات زیر را داشته باشد :

 

  • لنزها عبور اشعه های UVA و UVB ۹۹ ٪ یا ۱۰۰ ٪ مسدود می کند.
  • لنز استاندارد ANSI Z۸۰.۳ را دارا می باشد.( اشاره به استانداردهای تعیین شده توسط موسسه ملی استاندارد آمریکا است)
  • UV ۴۰۰ (یعنی اینکه این لنزهاعبور اشعه های نوری با طول موج تا ۴۰۰ نانومتررا مسدود می کند ، که بدان معنی است که چشم خود را از ریزترین اشعه UV محافظتمی کنید )

 

 

انتخاب رنگ مناسب برای عینک

 

برای محافظت چشم از اشعه ماوراء بنفش هرچه رنگ لنز تیره تر باشد موثر تر می باشد ولی نکته مهم در رنگ لنز است چون در تشخیص صحیح رنگها توسط چشم تاثیر دارد .

 

لنزهای زرد یا صورتی در هنگام رانندگی می توانند مشکل ساز شوند و تشخیص رنگ چراغ راهنمایی دشوار نمایند. در عوض لنزهای خاکستری ، سبز و قهوه ای حداقل تغییر رنگ را دارند و بهترین انتخاب هستند در زمانی که ما پشت فرمان هستیم.

 

انتخاب کردن پلاریزاسیون لنز عینک

 

لنزهای پلاریزه با فیلتر کردن نور خوشید باعث کاهش تابش خیره کننده ، نور منعکس شده از سطوحی مانند آب و یا پیاده رو می شود. این لنزها یک گزینه خوب برای اسکی بازان و یا قایق سواران ویا کسانی که در تابش نور خورشید از سطوح صاف و مسطح ، مثل آسفالت جاده و یا بدنه اتومبیل ... می باشد.

 

نکات منفی : استفاده از این لنزها می تواند دیدن صفحه نمایش تلفن همراه ، دستگاه GPS ، صفحه نمایش روی داشبورد و یا دستگاه خودپرداز را سخت کند.

 

به یاد داشته باشید که لنز پلاریزه هیچ ربطی به محافظت در برابر UV ندارد ، بنابراین مطمئن شوید که عینک آفتابی تان برچسب UV را دارد.

 

کیفیت لنز را در نظر بگیرید

 

کارشناسان مراقبت از چشم بر این باورند که قیمت هیچ تاثیری در حفاظت از UV ندارد اما بسیای از عینک های آفتابی ارزان قیمت هستند که می تواند برای چشم خطرناک .

برای آزمایش کیفیت نوری لنز باید روی یک لبه عمودی یا خط تمرکز کنید وسپس سر خود را عقب و جلو کنید ، اجازه دهید تا چشمان تان به این سو و آن سو حرکت کند ، اگر هر گونه تکان خوردن در روی خط مشاهده کردید یک عینک دیگر را انتخاب کنید."

 

 

هر چه بزرگتر بهتر است

هر چقدر لنز عینک آفتابی شما بزرگتر باشد و چشم شما را کامل بپوشاند ، بهتر می باشد چون حفاظت بیشتری از چشم و پوست شما در برابر اشعه ماوراء بنفش می کند و جلوی عبور این اشعه مضر را می گیرد.

 

عینک آفتابی با لنز بزرگ و پهن می تواند بهترین انتخاب برای حفاظت کامل در برابر UV باشد.

 

لنزهای بزرگ پوشش گسترده تری برای پوست شما بوجود می آورد . عینکی که تا برجستگی گونه صورت شما بپوشاند ، انتخاب خوبی است.

 

 

نکته دیگر هم این است که باید عینک روی بینی و روی گوش شما به راحتی سوار باشد به قول امروزی ها خوب فیت شده باشد تا هم احساس راحتی هنگام استفاده از عینک داشته باشید و هم درزی برای عبور اشعه UV باقی نماند.

 

نکته آخر هم این است که حتما از جایی خرید کنید که عینک قلابی ( به قول خودشان فِیک ) را بجای عینک اصل به شما نفروشند برای اینکه تشخیص عینک های قلابی از اصل بسیار مشکل است و حتی بعضی از فروشندگان تازه کار هم نمی توانند تشخیص دهند.

عینک آفتابی




:: برچسب‌ها: عینک آفتابی، ,
:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 آبان 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: